SOALAN DARI DISTRIBUTOR

*Soalan dari Distributor:* Kenapa Enagic tidak fokus juga kpd Advertising spt produk2 lain dipasaran sedangkan advertising berkesan.

*Bznz model* Enagic berbeza dng produk lain. Oleh kerana itu *bznz plan* Enagic pun berbeza kerana rangkaian businessnya direct dari *kilang kpd customer* melalui penglibatan distributor sbg perantara dan promoter. Disinilah Enagic dapat elakkan cost tinggi dari warehouse, retailer, and transportation dan indirectly juga cost advertising. Dari cost saving inilah dapat diberikan kpd distributor sbg komisen dan bonus yg tinggi.

Sbg Distributor tentu kita pernah mendengar biar air yg akan bercakap dimana distributor fokus kpd sharing concept. Tentu kita tahu knp Ferrari dan Lamborghini tidak ada banyak advertising di open public kerana hanya mereka yg tahu nilai tambahnya akn membeli.

*Disini ada dua party.*

Pihak pertama iaitu Enagic hanya melakukan basic Advertising untuk membantu distributor dan pihak kedua iaitu Distributor melakukan promosi dan advertising mengikut kemampuan masing2. Sebab itu key success factor kangen bznz adalah share water, demo dan event. semuanya bercirikan sharing utk bakal pembeli nampak nilai tambah produk utk diri masing2. Adakah bakal pembeli
membeli kangen mesin jika tidak nampak nilai tambah utk mereka?

Mr Oshiro pernah mencuba diperingkat permulaan menggunakan concept traditional business sebelum network marketing dan ketika itu ianya didapati kurang berkesan.



Sebab itu saya sering berkata kita ada 4 fasa di Msia. fasa 1 iaitu fasa pengenalan tu dah kita lalui iaitu zaman Kangen di serang bertubi tubi (2012-2017). masuk paper, masuk parlimen, Brunei 'haramkan', KKM visit ke ENagic off, KSU KKM statement dan KKM Visit ke Enagic pada July 2017. Terbukti the truth will prevail dan Syarikat Jepun ini unggul akhirnya. Org KKM pun ramai dah minum kangen dan order berbotol2..

Kita berada di fasa kedua (2018-2022) iaitu fasa differentiation dimana public mula membezakan apa *beza water filter vs water ioniser.* Saya sering berkongsi *Air Bersih vs Air Sihat*. Malah SIRIM sudahpun menukar category kita dari dari water filter kpd *water ioniser.*

Fasa ketiga (2023-2028) akan menjadikan kangen menjadi benchmark produk. sekarang pun sudah berlaku. Ramai promoter produk semuanya menyebut kangen. contoh produk kami sama mcm kangen tapi harga lebih murah. ketika fasa ini customer yg sudah tahu sudah mula mencari distributor utk memiliki mesin. USA berada di fasa ini sekarang. Artis2 hollywood terkenal dan 2 President Amerika Syarikat yg terakhir semuanya memiliki kangen water machine. Bill Gates membeli 44 unit mesin tahun 2012.

Fasa keempat (2028 and beyond) , Kangen akan menjadi household name. Ketika itu element premium, prestige dan branding di associatekan dng Kangen. Premium water product category.

Semua perkongsian berdasarkan pengetahuan yg disalurkan dari pihak Enagic sendiri dan juga pendapat saya sbg Distributor yg sudah berkecimpung Aktif selama 7 tahun

Wallahuaklam
*MSSM*



Comments

Popular Posts