Pandangan MSSM

✨🌈 *Kenapa KKM melarang pengiklanan produk yang benar-benar berkesan mengubati penyakit?*

*Jawapan:*
Untuk melindungi pengguna supaya cepat mendapatkan rawatan daripada *perubatan professional* dan *tidak bergantung kepada produk/ perkhidmatan yang diiklankan* semata-mata.

*_The Malaysian Medical Gazette_*

Nota: Pengeluar Produk tertakluk kpd 2 Akta:

Akta Ubat 1956 (Iklan & Penjualan)

Akta Racun 1952

*Soalan:*
Ramai yg tertanya2 knp kita diserang oleh competitor2 yg menggunakan pihak berkuasa pada awal 2015-2017 sehingga keluar di TV, Media, Soalan bertulis di Parlimen dan kenyataan KP KKM

*Jawapan:*

Kerana kegusaran melampau pesaing penapis2 Air disebabkan fenomena *Air Sihat* dan *Air Beralkali* atau *Water Ioniser* yg diperkenalkan olih distributor2 kangen. Pesaing2 menggunakan kesempatan dari kesilapan Kangen Distributor yg melanggar Akta utk menyerang Kangen. Namun demikian Syarikat Enagic Japan mematuhi setiap peraturan SSM serta mempunyai *Term & Condition* yg menyeluruh sehingga tiada kesilapan dari pihak syarikat.

*Kenapa Syarikat lain tidak diserang?*

Kerana hanya Syarikat yg terbaik spt Kangen yg akan diserang pesaing sedangkan Syarikat yg lemah akn menggunakan strategi menyerang utk menutupi kelemahan.

*Tak percaya?*

Cuba lihat dan perhatikan dipusat2 perniagaan. Majoriti produk yg dari Syarikat2 kecil dan Sederhana menyalahi Akta Ubat dan Akta Racun tetapi mereka tidak diserang kerana tiada saingan yg menggugat bisnes mereka.

Wallahuaklam
*MSSM*

#top-gun-centre-shah-alam
#kms-hasanah-centre-sepang




Comments

Popular Posts