Cerita Pramugara Sejarah Kemasukan Mesin Kangen


CERITA PAGI INI

Sambil santai-santai di Cameron Highland bersama famili saya menulis cerita ini. Cerita biasa tapi ada logiknya. Menarik sebab ramai yang belum tahu bagaimana kemasukan mesin kangen sebelum 2012. Tahun 2012 bulan September ibu pejabat Enagic cawangan Malaysia dibuka secara resmi di Mid Valley Kuala Lumpur.

Dua hari lepas saya berjumpa dan berbual dengan bekas pramugara MAS iaitu Encik Anuar, kini telah basara. Kebetulan dia telah memiliki mesin Leveluk K8 di bawah KMS Centre beberapa tahun yang lalu. Dia juga pernah belajar di Okinawa Jepun iaitu tempat lahir dan berkembang bisnes Enagic. Syarikat yang berusia kurang lebih 50 tahun yang lalu. Mantap dan stabil. 

Menurut cerita beliau berdasarkan pengalaman kerja sebagai pramugara kapal terbang yang terbang ke seluruh dunia termasuk ke Jepun....

  • Di antara pemilik mesin kangen awal sebelum 2012 terdiri daripada kaki tangan Petronas dan mereka yang pergi dan berurusan ke Okinawa dan bandar-bandar lain di Jepun.
  • Kami pramugara, pramugari dan pilot kapal terbang sering melihat penumpang flight dari Okinawa Jepun yang membawa mesin kangen dari Okinawa dan Malaysia. Dari situ kami dapat maklumat tentang mesin kangen ini.
  • Daripada cerita di atas, ramai juga pilot kapal terbang yang memiliki mesin kangen sebelum 2012. Ada sahabat saya kapten Abdul Latif memilikinya pada tahun 2007.
  • Biasanya mereka memiliki mesin kangen Leveluk SD 501. Produk yang paling digemari pada masa itu.
  • Yang menariknya apabila nak beli filter nya... akan beli di Hong Kong apabila singgah di sana.







Moga perkongsian ini dapat membantu pemahaman kita betapa pentingnya kita mesti memiliki mesin ini. Bukan mesin biasa-biasa. Ada pilot pun dah lama memilikinya. Ada staf Petronas pun dah lama memilikinya.

Terima kasih

Hj Abdul Salam KMS
KMS CENTRE
011-20979928

#kangenwatermalaysia
#sejarahmesinkangenmalaysia
#takkenaltakcinta
#stafpetronasokinawa
#pilot
#usahawanglobal







Comments

Popular Posts